Wanneer hebt u een portal nodig? 

De reden om een portal in te zetten als communicatiekanaal zal per organisatie verschillen. Waar de ene organisatie een portal gebruikt om haar klanten en medewerkers een veilige toegang te bieden tot interne applicaties, gebruikt een andere organisatie de portal voor het aanbieden van persoonlijke diensten en producten om de klant op die manier aan zich te binden.

En als een organisatie de strategische keuze maakt om gebruik te maken van self-service diensten, multi-channel-architectuur en Customer Relationship Management (CRM), kan de portaltechniek daarbij een belangrijke ondersteunende bouwsteen zijn.


Achtergrondinformatie 

Er bestaan veel definities voor de term portal. Een veelgebruikte definitie is ‘entry to the web’, oftewel toegang tot het web. Het gaat daarbij om websites die proberen een internet- gebruiker een geordende manier aan te bieden om door het gigantische aanbod aan informatie en websites te surfen. Bekende voorbeelden van dergelijke entry portals zijn Google.com, Yahoo.com en Startpagina.nl.  

Daarnaast bestaat er een groot aantal verschillende soorten portals, elk met een eigen definitie:

  • Community PortalsDaarbij gaat het vaak om niet-commerciŽle portals met een maatschappelijk of sociaal doel. Voorbeelden zijn Residentie.net, DDS.nl en community forums. 
  • Consumer Portals oftewel e-Commerce Portals Dit zijn commerciŽle portals waar bedrijven hun diensten aanbieden aan (betalende) klanten. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com, Dell.com, Wehkamp.nl en MyCanon.com.
  • Enterprise Portals Het betreft hier een portalomgeving waarbij een bedrijf of organisatie toegang biedt tot een beschermd en afgesloten deel dat rijk is aan functionaliteit. Zowel klanten als medewerkers hebben toegang tot deze omgeving.
  • Industry Vertical Portals Marktplaatsen waarbij aanbieders en afnemers elkaar vinden. Populaire voorbeelden zijn Ebay.com, Marktplaats.nl en GemUnity.

Een portal volgens Jacomp 

U ziet, er bestaan veel omschrijvingen van het begrip portal. Wanneer wij van Jacomp over een portal praten, is dit altijd vanuit het oogpunt van een bedrijf of organisatie die klanten aan zich wil binden.


Voor ons is een portal:

“Een geÔntegreerde en gepersonaliseerde web-based interface naar informatie, applicaties en services van een organisatie”.


Functionaliteit 

Een portal biedt gebruikers uniforme toegang tot informatie, in combinatie met mogelijkheden tot interactie en transactie. Die klanten en medewerkers hebben toegang tot een veilig en afgesloten deel met medewerkerspecifieke of klantspecifieke informatie, applicaties en services. Een minstens zo belangrijk onderdeel van een portal bestaat uit de mogelijkheid de juiste informatie te zoeken, maar meer nog, te vinden.

Andere functionaliteit die typerend is voor een portal bestaat uit:

  • Integratie met backoffice
  • Authenticatie via een centraal systeem of publieke services (zoals DigID)
  • Integratie met midoffice-systemen

Jacomp adviseert

Jacomp heeft veel ervaring met het implementeren van portals bij middelgrote en grote organisaties. Wilt u meer weten over portals en de daaraan gerelateerde diensten van Jacomp? Neem dan contact met ons op.


<<< terug